Liedcyclus Messiaen betovert de Paulus

Zo begint Lidy van der Spek de recensie van het concert van sopraan Katherine Dain en pianist Sam Armstrong in het Leidsch Dagblad. Beide musici kennen elkaar van hun studie in New York. Toen concerten in maart j.l. werden afgezegd besloten zij om samen in quarantaine te gaan ten huize van de soliste, in Rotterdam, nu reeds vier maanden. De Paulus heeft een ruime zaal, de toehoorders konden gemakkelijk op anderhalve meter van elkaar zitten, er was voldoende ventilatie en alle stoelen waren bezet op zondag 2 augustus j.l. Het recital omvatte twee magnifieke en complexe liederencycli: Poèmes pour Mi uit 1936/37 van Olivier Messiaen (1908–1992) en Debussys Proses lyriques uit 1892/93. Daarbij even prachtige liederen van Henri Dutilleux (1916–2013), Kaija Saariaho (1953) en van Claire Delbos (1906–1959) – violiste, componiste en de eerste echtgenote van Messiaen, haar rijke muziek wordt maar zelden uitgevoerd.
Lidy van der Spek schrijft verder: “Dain heeft een geweldige stem die makkelijk de grote zaal van het Koninklijk Concertgebouw in vuur en vlam kan zetten én muisstil krijgen. De symbiose die de afgelopen maanden is ontstaan tussen stem en pianospel is ontzagwekkend. Zelden ontstaat zo’n twee-eenheid in deze muziekstijl, van momentane lichtinval, van samenklanken geselecteerd om hun specifieke kleur, als penseelstreken die de ‘schildering’ vervagen”. Op 31 januari 2021 komen Katherine Dain en Sam Armstrong wederom naar de Paulus, ditmaal vergezeld van klarinettist Lars Wouters. Grijp uw kans!